SUPPORT OUR PROJECTS
Nubes de Cambio
fog catchers
The construction of fog catchers at Markham College started back in 2009 and has grown to become a sustainable service project from 2021, supported by the Markham Board of Trustees. Its original aim was to empower student volunteers to work with the NGO Peruanos sin Agua to build 12 fog catchers to provide water for the community of El Trébol in San Juan de Miraflores and help 35 families.
Fog catchers are structures made from wooden poles and mesh strategically located in high-humidity areas to capture fog and turn it into water collected by a plastic chute attached to a tank. On average, in Lima, which has 95 to 100% humidity in certain areas, one fog-catcher can collect up to 400 litres of water daily.
After a pause during the pandemic, the project resumed in 2023, rebranded by the students as Nubes de Cambio (Clouds of Change). That year, students installed 30 fog catchers, giving access to water to 60 families in Valle Escondido, Villa Maria Del Triunfo, a shanty town on the capital city's outskirts. In 2024, the goal is to build 85 fog catchers in Pamplona, another shanty town outside Lima, to help 218 families.
More information: advancement@markham.edu.pe
Description
La construcción de atrapanieblas data desde hace mucho tiempo en el Markham (2009) institucionalizándose en el 2021 con el proyecto Dream-catchers. Ese año, el Patronato Markham tomó la decisión de apoyar institucionalmente a un grupo de alumnos voluntarios del Markham quienes trabajaron con la ONG Peruanos sin Agua y construyeron 12 atrapanieblas para dotar de agua a la comunidad de El Trébol en San Juan de Miraflores. Con estos atrapanieblas se logró ayudar a 35 familias.
En 2022 debido a la pandemia el proyecto no continuó y se retomó en 2023 con el nombre Nubes de Cambio. A la fecha, los estudiantes han logrado que 60 familias de Valle Escondido en Villa María Del Triunfo tengan acceso a agua, por medio de la instalación de 30 atrapanieblas. Para 2024 la meta es construir 40 atrapanieblas más que ayudarán a 80 familias de la zona.
Scholarships for COAR teachers
The work with the State's High-Performance Schools (COAR) began six years ago within the framework of the mutual inter-institutional collaboration agreement between the Markham Trust and MINEDU to contribute to the country's education. Since then, Markham has trained 100 teachers from COARs in Peru's 25 regions. In addition to this project, between 2016 and 2019, more than 400 teachers from public schools whose learning standards, according to the Ministry of Education, were below those of public schools in mathematics and reading and writing were trained from 2015 to 2019.
In 2021 the Markham Spanish Department in coordination with the Markham Trust provided the first online workshop on pedagogical strategies for the Spanish Baccalaureate course in which 32 COAR teachers from public schools participated.
In 2022, the workshops continued, and 40 teachers from different parts of the country were trained. In 2023, 57 teachers visited Markham to participate in workshops in different IB subjects: English, chemistry, physics, visual arts, music, monography, history and coordinator training. Last year, Markham teachers travelled to different COARs in Lima, Piura and Ica to run Art, Drama and Physical Education workshops. This initiative has been made possible thanks to donations from members of the Markham Community, which have enabled the Markham Trust to finance 100% of the workshops, transportation, food and accommodation for the teachers. For November 2024, we are committed to running workshops for 60 COAR teachers.
More information: advancement@markham.edu.pe
Description
El trabajo con los Colegios de Alto Rendimiento (COAR) del Estado inició hace seis años en el marco del convenio de colaboración mutua interinstitucional entre el Patronato Markham y el MINEDU con la finalidad de contribuir a la educación del país. Desde entonces, el Markham ha capacitado a 100 docentes de los COAR de las 25 regiones del Perú. Adicionalmente a este proyecto, entre los años 2016 a 2019 se capacitó a más de 400 docentes de colegios privados cuyos estándares de logros de aprendizaje de MINEDU estaban por debajo de los colegios públicos en matemática y lecto escritura desde 2015 hasta 2019.
En 2021 el Departamento de Castellano del Markham en coordinación con el Patronato brindó el primer taller en línea sobre estrategias pedagógicas para el curso de Castellano del Bachillerato en el que participaron 32 profesores COAR de colegios públicos.
En 2022 se continuaron los talleres y se capacitó a 40 docentes de distintas zonas del país. En 2023, 57 docentes visitarán el Markham para participar en talleres de distintas materias del Bachillerato Internacional: inglés, química, física, artes visuales, música, monografía, historia y capacitación de coordinadores. Este año, además, una delegación de profesores del Markham viajará en octubre a distintos COAR de Lima, Piura e Ica a dictar talleres en las materias de Arte, Teatro y Educación Física. Cabe mencionar que esta iniciativa ha sido posible gracias a las diversas donaciones de los miembros de la Comunidad Markham que han permitido que el Patronato Markham financie al 100% los talleres, pasajes, alimentación y hospedaje de los docentes.
Markham building project
The building project began in Chincha in 2007 following the earthquake that left hundreds of people homeless. Initially, emergency assistance was given, and thanks to the leadership of the Markham Trust, we were able to rebuild the I.E.P 22266 school in Sunampe, Chincha.
In 2010, we started to build houses for vulnerable families in the area. Since then, more than 6,000 student volunteers aged 11 to 18 have built 465 houses. In addition to providing families with a home, it is an opportunity for Markham students to bond with villagers, better understand their country and develop leadership skills. In 2023, volunteers built 60 houses. In 2024, the aim is to build 10 houses in Cañete in alliance with Andar, an NGO based in Lima.
More information: advancement@markham.edu.pe
Description
Markham College inició el proyecto Chincha en 2007, tras el terremoto que dejó a cientos de personas sin hogar. Inicialmente se dió asistencia de emergencia y en 2010 se comenzó a construir casas para familias vulnerables de la zona. Desde esa fecha hasta ahora, más de 6 000 estudiantes voluntarios de 11 a 18 años de edad han construido 465 casas. Además de darle un techo a las familias, es una oportunidad para que los estudiantes del Markham estrechen vínculos con los pobladores, comprendan mejor a su país y desarrollen habilidades de liderazgo entre otras. La meta para 2023 es construir 60 casas y para 2024 lograr otras 60 más.